Friday 31 July 2009

our baby la sangat

4 bulan dah =P

tak rase nak buang lagi la..
bia la dia duk situ sampai dia lahir ek

Thursday 30 July 2009

orgasm melihat beg!



ouhh..tolong lah nafsu..berhentilah kamu!

Restoran Wong Solo

memandangkan along saya akan berfamily dengan orang berketurunan jawa, dia nak belajar makan makanan jawa.haha..ok, tipu..bukan sebab tu.. sebab sambal ayam penyet dia pedas jadi along saya ajak saya makan di situ.. lagipon saya tak pernah makan ayam penyet.

kedai ni kat bandar baru wangi. sangat ramai orang makan masa lunch. siap kene book lagi.

ni makanan along, set ayam penyet. sambal dia boleh tahan pedas.

ni makanan yang saya makan. set embal sapi. ade terung bolado. tauhu ngan tempe goreng. kicap dan sambal dia yang sangat sedap.

kak wini yang sporting makan ayam bakar. ayam bakar kat sini femes.memang sedap.

kak indah dan along dengan ayam penyet mereka.

uh.uh..makanan yang kami try ni memang sedap lah. saya makan sampai tak sedar nasi dah habis.sambal pon terbaek. siap amik sambal kak wini lagi. memang kene dengan selera i. pedas manis. laen kali tak nak makan yang set. try yang laen..

walaupon makan ni minggu lepas, tapi masih lagi terasa kesedapan. tapi en. suami mesti tak suka sebab nasi dia melekat macam pulut.

papan wawasan

*sudah pukul 3.34 pagi. tapi mata keras kerana tadi gatal tangan g buat nescafe. dan gatal mulut g minum nescafe*

di tepi blog ini ada papan wawasan saya setakat ni. akan bertambah dari hari ke sehari. sebab manusia tak pernah puas.

pukul 1 tengahari.(kalau tak tidur) saya akan tercongok di depan tv menonton oprah. saya suka talk show ini. sungguh berinspirasi. sungguh bermanfaat. kadang-kadang ulangan pukul 9 pagi pon saya tengok. juga kalau saya tidak tidur.

last week perbincangan mereka pasal 'papan wawasan'

ada seorang perempuan ni, dia listkan ciri-ciri lelaki yang dia nak sebagai kertas. dia simpan. selepas ada teman lelaki, dia jumpa balik kertas tu. dan ciri-ciri yang ada atas kertas tu sama dengan teman lelaki dia sekarang.

kes laen. seorang perempuan ni. selalu tulis apa yang dia nak kat board di rumah dia. selalunya menjadi kenyataan.

bukan keajaiban yang berlaku sebenarnya. tapi sebab kalau kita tahu apa yang kita nak, kita akan fokus.

tapi bukan semua yang kita nak jadi kenyataan kan. walaupon kita berusaha. fokus dan sebagainya. sebab mungkin benda yang kita nak tu tidak elok untuk kita. Allah nak bagi kita benda yang lagi baek.

berbalik kepada papan wawasan, ini yang saya mahu.

1. kerja
-sebagai isteri, saya mahu meringankan bebanan suami. mahu menolong sedikit sebanyak. ataupon sekadar untuk keperluan sendiri. walaupon begitu, hasrat dihati, biarlah kerja yang tidak perlu saya mengabaikan rumah tangga pulak.

2. turun berat ke 56kg
-menjadi gemuk kembali memang tensyen (macam la dulu kurus sangat). saya dalam program diet sekarang ni. nanti-nati lah saya update pasal ni.

3.latop kecik
-setelah di timbang-timbang, di antara keperluan dan keinginan, saya memilih latop berbanding kemre. tapi sebenarnya tiga pilihan. latop, kereta dan kemre. memandang kan kereta di luar kemampuan, latop adalah keperluan utama.

4.anak sebelum 2010 berakhir
-doakan kami~

5.buat bisnes
-doakan saya jugek~

6.membalas jasa ibubapa
-saya perlukan kerja. walaupon en. suami masih mampu menjaga makan minum saya. saya tetap perlukan kerja untuk balas jasa ibubapa. ketika en. suami menghulurkan duit kepada ibubapa saya. hati sangat pedih. rasa bersalah. saya yang sepatutnya buat benda tuh. sabar ya..saya akan~ tapi bile??


haih..tidur lewat perut lapar~

mengurut

saya tiada basic mengurut. tapi saya ada bakat mengurut. (perasan tetapi benar) haha

manusia suka di belai. suka dimanjakan. saya suka memanjakan suami saya dengan urutan. walaupon urutan saya mungkin tidak se- effective urutan professional. tapi mungkin lebih baek dari sesetengah rumah urut. sebab urutan saya penuh dengan kasih sayang..haha~

en. suami stress kebelakangan ni. stress dengan macam-macam. saya tahu. tapi tidak mampu menolong. sejak dari awal perkahwinan. saya memang pengurut peribadi en. suami. tapi sejak saya miscarriaged, kesihatan tidak mengizinkan. kalau dulu, kalau dia merungut penat. boleh jugak tolong urut. sekurang-kurang nya kurang lah jugak penat dan stress.

pagi tadi en. suami mengadu. badannya lenguh. saya sudah sihat. jadi dengan penuh ikhlas saya menawarkan perkhidmatan full body massage. seperti orang mengantuk disorongkan bantal la kan. dia mahu siap dengan tawaran upah lagi. hehe. tidak la perlu upah. bawak i g deting tempat best-best je wiken ni =p

untuk menambahkan keeffective-an menghilangkan stress saya pasang lilin aroma therapi. bau sangat menyegarkan. untuk memudahkan urutan body-lotion digunakan. (lembut la kulit kamu nanti)kerana tiada minyak yang bersesuaian. ubat barut perut saya mahal. nanti habes.. ;p~

dengan berbekalkan ilmu-ilmu urutan ciptaan sendiri, di ciplak dari mak cik tukang urut yang mengurut saya semasa saya nak kawen, di campor dengan teknik-teknik yang di tonton dalam youtube, saya mengurut. sehingga en. suami tertidur pulas.

saya suka guna teknik ni. lebih kurang la




tinggal satu je kurang. bunyi yang selalu kite dengar terpasang kat spa tu. kalau ada memang sempurna.

mane ye nak belajar urut secara professional? sangat mahu belajar. kerana urutan ni sangat banyak manfaatnya selaen daripada menghilangkan stress dan merapatkan hubungan. kalau boleh belajar urut refleksologi lagi best.

hohoyeahyeah~ saya kembali melakukan rutin seorang isteri.


eheh..tibe-tibe berblog. kata tidak mahu berblog.hehe. dapat kebenaran en. suami~

Monday 27 July 2009

study lah sangat mode

hai semua~

ehem-ehem..saya bersiaran dari rumah saya. bandar seri putra, bangi. sangat banyak cerita yang ingin dikongsi bersama.

-pulang ke kampung halaman
-adik yag kelakar
-kakak yang sudah dirisik
-si gemuk yang semakin berpantang semakin naek beratnya
-program diet yang sedang diusahakan

tapi saya dilarang berblog.membaca blog. mengintai hidup orang laen sampai 8/8/09 oleh en. suami.(nanti saya qada lepas ni ye) ini saya curi-curi update dikala dia sudah tidur.hehe.

kepada diri sendiri, kamu akan mendapat tulah kalau derhaka kepada suami.

kepada rakan-rakan, doakan kejayaan rakan mu yang sudah bosan menganggur

kepada hazirah, sori lah wiken haritu balik kampung.

kepada en. suami.saya janji ni last entry

*setady lah sangat mode on* aiyayayayai~~!

Saturday 25 July 2009

merah

saya di kelantan.
di tanah merah.
di rumah.

sangat bahagia~




BILA KENYANG KITA MALAS.

Wednesday 22 July 2009

baby kak page

baby lagi..bulan 6 dan bulan 7 ni bulan hospital penuh. musim melahirkan anak. kali ni saya dan en. suami pergi melawat kak page. setelah 2 kali miscarriaged. dan pregnant kali ni twin. tapi sorang dah gugur. naseb baek yang sorang ni berjaya survive.

kegembiraan family kak page terserlah. sebab baby adam ni cucu pertama dalam family. adik beradik kak page semua perempuan. jadi dia sangat happy baby ni lelaki. kesakitan dan penat lelah keluar masuk hospital berbaloi~
Adam Mohammad

dia cuba nak bukak mata..sangat cute kan. walaupon usia dia baru sehari. tapi di sangat aktive menggeliat. siap dengan suara lagih. huhu. sangat comey. tak tahan. kalau anak sendiri komfem sudah ku dukung.

dan aktiviti seterusnya terapi untuk menghilangkan stress suami yang stress dengan perangai isterinya. yang tak habes-habes menimbulakan masalah. nak buat macam manakan..wife kamu..


kamu ingat saye suke kene pukau?

saya tekkang =(

Tuesday 21 July 2009

i don't freaking believe it!!

sila ikut nada charlie harper dalam 2 and a half men okeh!



cerita di mulakan.



' i tak sangka u ni educated boleh caye bende gini' <<<(nak cakap i bodoh kurang pandai la ni)



'ala..i tau..tak tau kenape i bodoh harini'



'i nak cakap perkataan tu tapi tak sampai hati la kan'



bla..bla..bla..ceramah diteruskan



'i tak sangka benda yang i dok dengar pastu baca kat metro jadi kat kite. jadi kat u la'



'ala....dah tu nak buat caner..i dengar benda ni pon dari kecik kut..tapi dah hari ni i nak kene.'



'u tak tahu ke benda ni tipuuuuu..ya Allah' <<<<<< speechless



cerita sebenarnya



seorang apek.pendek.kurus.kuku kuning.macam penuh taik.busuk. menegur.



'dik bukak kupon ni mana tau dapat diskaun'



'tanak lah, saya nak cepat'



'bukak la dik, tak kene bayar'



malas nak layan.bukak.



pastu macam tak ingat saya ikut dia sampai kereta. dia terangkan macam-macam dan kononya saya menang 9k tapi kene bayar.



(gile macam kes menipu yang selalu saya dengar)



bodoh no 1



dan saya dengan bodoh hari ini. percaya dan siap bagi 400. dia siap mintak kad bank. tapi kad bank ade dengan en. suami. cash je saya ada. tu pon semua bagi dia. dia macam tak nak saya bagi tahu dengan suami. kononnya surprise kat suami.macam-macam dia cakap.



lalu saya marah. 'saya orang islam, saya kene cakap kat suami saya'



bila call en suami macam giler tersedar yang saya kene tipu. series macam baru tersedar. saya dah mula tanya dia soalan macam-macam. ketiga-tiga orang sudah cuak. (2 amoi busuk kawan dia jugak). en. suami dah call tak henti-henti.



dia cakap cina.so saya tak faham.sumpah rasa nak blaja cakap cina. dia cakap something kat amoi tu. dia cakap kalau saya tak percaya bawak la husben datang jumpa die orang.diorang ada kat sana sampai pukul 7. dan tiba-tiba amoi busuk dua orang tu hilang. tinggal apek kuku penuh taik tu je cakap dengan saya.



die cakap dia nak setelkan dengan kawan dia sebab saya nak balik duit tu. die cakap nak g amik kawan dia kat chow kit. dia suruh saya tunggu. saya dapat rasa dia nak lari.



bodoh no 2.



sebab sayang kan duit 400 tu saya nekad nak ikut dia naek kereta kancil. bodoh nya saya.



dan dia tak bagi. dia cakap saya orang islam. lagipon nanti suami marah. lagi la saya nak ikut. saya cakap kalau tak bagi ikut bagi saya ic dia.dia cakap.



'lu gila ic nak bagi orang'



'ok.kalau macam tu saya ikut'



saya ikut dia duduk tempat belakang. en.suami call. mengucap panjang bila tau saya ikut dia dalam kereta. dia suruh berhenti dan turun dari kereta sekarang.



suruh apek tu berhenti. dan matikan enjin.(naseb baek dia ikut kan).



masa ni betul-betul depan The Mall. jalan jam. dan orang sangat ramai. saya suruh dia berhenti depan bus stop. dia turun cakap nak g toilet. saya tak bagi. saya cakap g toilet lepas suami saya datang. dia marah.



' lu ingat kencing boleh tahan ka?'



'kalau macam tu bagi anak kunci. kalau tak i ikut u sampai toilet.'



dia bengang. lalu cakap.



'bodoh punya orang!'



dia bagi kunci kereta tu sambil marah-marah. cakap kat en suami nak call polis. encik suami cakap call je.(dia on the way nak ke kereta die)



masa ni cuak so tak terpikir pon nak call 999 kan. pastu tanya pakcik MELAYU. ada no tel polis tak.sebab saya kene tipu. cerita semua benda kat dia. (masa ni memang tak ada orang kenal kan. kira macam maen tegur je. caner kalau pakcik ni pon jahat jugak?)



tapi Allah sayang saya lagi. pakcik ni baek. saya suruh dia menyamar jadi suami saya. ok. sekarang saya ada suami umo 40-an ye =P



lama giler tunggu natang cine tu toilet. pastu dia call saya. konon-konon nya manager die cakap saya boleh dapat balik duit saya. tapi hadiah tu burn. diorang yang dapat.



saya cakap saya tak kesah pon ngan hadiah tu. saya nak duit saya balik.



suara masa cakap dengan dia tu macam berani sangat je. sebenarnya takut. sebab apek taik tu macam sangat garang. tapi bila die keluar tengok saya dengan pak cik tu yang belakon jadi suami saya, dengan baek nya dia bagi balik duit tu.



dan dia belah.



en. suami yang masa tu baru nak keluar parking.sesungguhnya semua ni berlaku dalam masa 39 minit. sebab saya tengok jam saya sampai kat stesen bank negara pukul 4 dan apek taik tu bagi saya duit pukul 439. en. suami pon tak sempat nak datang.



pak cik tu risaukan saya. nak tinggal sorang-sorang nanti apek penuh taik tu datang balik. tapi takkan la saya nak ikut dia pulak kan. baru lepas mulut harimau. takkan nak masuk mulut buaya pulak kan. en. suami suruh ikut. pak cik tu orang Jabatan Alam Sekitar. dan saya di hantar ke ofis en. suami dengan kereta Jabatan Alam Sekitar.



di hantar ke pangkuan suami. muka dia saya tak boleh tafsir. marah ke? sedih ke? syukur ke? geram ke? menyampah ke?



sowiiii~~



pak cik tu cakap saya kene pukau kut. sebab mula-mula dia tego saya memang dia isap rokok.



pak cik tu jugak pesan kat suami.



'jaga la dia ni. kene banyak sekolah lagi ni'



i tak kira. i nak cakap i kene pukau.i macam tak percaya i sebodoh tu. nak bagi duit cash 400 macam tu je. mungkin bagi sesetengah orang duit tu sikit tapi untuk orang menganggur banyak.



en. suami sangat marah sebab saya ikut laki tu sebab 400. die cakap duit boleh cari. i tak leh di ganti..wuhuhu. sayang jugek u kat i ek..



peringatan untuk diri sendiri:



jangan membelakangi suami

jangan jalan sorang-sorang.

jangan percayakan orang.

jangan ambil risiko. walaupon duit tu sejuta tapi kite lagi mahal ye..



hukuman:



tak boleh keluar jalan-jalan sorang-sorang.

tak boleh pegang duit cash lebih dari 100



terasa bodoh. tapi mahu share dengan seme orang. supaya kita beringat.tapi tak ingat sangat untuk cerita secara lebih mendalam. walaupon masa kita baca paper orang kene, kita pikir bodohnya orang tu boleh percaya orang menipu cara lapok macam tu. tapi tak tahu apa berlaku kalau kita yang kena. saya dah mendengar sangat banyak ceramah semalam.dengan itu dengan secara hormatnya komen di tutup.

Sunday 19 July 2009

berjalan-jalan melihat alam

masa: pagi yang hening
tempat: Bandar Seri Putra, Bangi

'jap lagi abe nak datang melawat. die ajak gi tengok edi.'

*dalam hati* 'yey..boleh keluar jalan-jalan'

'tapi i cakap u tak larat.kite g laen kali la ek'

*dalam hati*'holoh'

2 jam kemudian, selepas abe dan pasangan balik.

'i bosan r. jom r g tengok anak edi. boleh kite g beli hadiah u' <<

dan saya berjaya keluar akhirnya. tidak susah menggoda en. suami ni.hehe


hadiab baby zara. dan hadiah untuk en.suami terchenta

sori lah lambat giler beli hadiah kamu. bukan salah saya.masalah teknikel. tapi okla kan. kamu suka kan?

makanan orang berpantang. saya tidak sure sebenarnya boleh makan ke tak(macam kurang boleh sebab ade timun).tapi belasah jelah. lamb kan panas.hehe

Tengku Zara Yasmeen

baby zara bersama parentsnya, edi dan milly.

mak edi tahu saya buat d&c 2 minggu lepas. dia cakap saya berani sungguh. dah berjalan-jalan. dia cakap jalan tuh jaga ibu jari kaki. kenape eh? bonda dan MIL pon berpesan benda yang sama. ada apa dengan ibu jari kaki?

on the way balik, dalam kereta

' i rasa sangat happy sangat hari ni. sampai xleh nak stop senyum.'

masih lagi tersenyum

balik kampung sebagai OKU

balik kampung kali ni sangat special. rasa macam VIP OKU je..sebenarnya saya masih lagi mampu berjalan slow macam siput. tapi en. suami terlebeh risau. memaksa isterinya menjadi oku.

hai, saya en. suami kepada puan.belagak.OKU

OKU=orang kurang uwang

sudah deh..yang pastinya menjadi orang kurang upaya ini seronok. ke toilet tak perlu beratur. dan yang paling penting semua orang bagi jalan. hehe. saja test kuasa kat tempat crowded. memang berkesan!

pastu semua orang tengok dengan muka semacam. mungkin dalam hati mereka

'kesian nye mamat ni, wife die OKU'

ataupon

'ala..kesian, cantik tapi cacat'

kehkehkeh..perasan mode off

Saturday 18 July 2009

mengantuk dan menguap

kalau masa kecik-kecik menguap tak tutup mulut ibunda marah. kalau menguap siap dengan bunyi di tambah dengan tak tutup mulut lagilah dimarah. macam apek katanya. tak pernah tahu sebab sebenar. ustaz tak pernah cakap. ataupon masa ustaz cakap saya tidur dalam kelas.huhu

naseb baek seorang rakan fowardkan email ni. kalau tak sampai sekarang masih tak tahu. dan tak pernah berusaha pon nak tahu kan. layan~

Salah satu perkara yang sering mengganggu kerjaya kita adalah “MENGANTUK”. Menguap merupakan ciri2 orang yang mengantuk. Sebenarnya ia merupakan gangguan syaitan yang menginginkan kita lalai dengan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita. Maka di sini ingin saya kongsikan tips dari Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam untuk menangani gangguan syaitan ketika “MENGANTUK” yang menyerang melalui senjatanya “MENGUAP”.

HADIS TENTANG MENGUAP :



الْعُطَاسُ مِنَ اللّهِ , وَالتَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ , فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ يَدَهُ عَلَى فُيْهِ , وَإِذَا قَالَ : آهْ , آهْ , فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَضْحَكُ مِنْ جَوْقِهِ . وَإِنَّ اللّهَ عز جل يُحِبُّ الْعُطَاسَ ، وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ .



"Bersin itu dari Allah dan menguap itu dari syaitan. Jika salah seorang kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika ia mengatakan `aaah...', maka syaitan tertawa di dalam perutnya. Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap." (Hadis riwayat. At-Tirmidzi )


FAEDAH DARI HADIS:


1. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memberitahu kita bahawa menguap berasal dari syaitan gangguan Syaitan.


2. Oleh itu, apabila kita menguap atau terasa hendak menguap :

a. Berusaha menahannya sedaya upaya.

Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam :

"Apabila salah seorang dari kalian menguap dalam solatnya, hendaklah ia berusaha menahan menguapnya sedaya mampu kerana ia boleh menyebabkan syaitan masuk." (Hadis riwayat. Muslim)

b. hendaklah kita menutup mulut (samada dengan tangan kiri atau kanan, depan atau belakang, kerana Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam tidak menetapkan mana2 bahagian),

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka).” (Hadis Riwayat Muslim)

c. Elak dari mengeluarkan bunyi ketika menguap. Seperti “Haaaaaah” Kerana apabila seseorang itu menguap sambil mengeluarkan bunyi, maka Syaitan akan ketawa. (mungkin sebab tulah ada orang terdengar hantu2 ketawa di banggunan baru ijn :-).

d. Elakkan juga mengangkat suara ketika menguap.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

“Menguap adalah dari Syaitan. Maka apabila seseorang dari kalian menguap, tahanlah (dari menguap) dengan sedaya upaya mungkin kerana sesungguhnya apabila seseorang itu menguap sambil berbunyi “Haaa” maka Syaitan akan mentertawakannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Maka, apabila anda bebas dari gangguan syaitan, anda pasti dapat melaksanakan tanggungjawab anda dengan cemerlang….InsyaAllah..



hei, bukan nak tunjuk warak tau. rakan saya tahu saya bukan. mauk share-share sajor

Thursday 16 July 2009

lelaki cantik wanita gagah

dicilok dari sini . daripada DR HM TUAH.

Kecantikan Lelaki

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik,adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.


Kegagahan Wanita

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada Kekuatan perasaan.

Perempuan yang gagah,adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan.


Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

ternyata saya bukan wanita gagah. kamu bagaimana?

Wednesday 15 July 2009

menyambut menantu

kerana sangat bosan. kerana banyak masa. kerana jumpa gamba kawen dalam pc ni. saya upload lah. tak nak tgk tutup mata.haha.
owh..saya harap saya dapat anak secomei anak seroh. suatu hari nanti.pasti.pasti.insyaallah~

ni masa rombongan pengantin baru sampai. tengok lah kasut putih saya itu. untuk tiga majlis, saya pakai kasut yang sama. jimat sungguh =p~ tapi ok la.walaupon sekarang itu kasut tersimpan kemas dalam kotak, di dalam almari, at least i dah pakai 3 kali...
muke terkejut ataupon muka tak puas hati orang kacau masa makan. masa majlis bersanding memang takde selera nak makan. walaupon tak makan apa-apa dr pagi. sebab orang tengok ramai sangat kut. masa rumah ni, memang makan tak pandang orang la~

pandangan jauh~

muka tak make-up langsung tau kenape? sebab ini adalah lakonan semula. pukul 12++ malam. penat. baru balik ziarah rumah saudara mara. perut kenyang.lesu.tak bermaya. kene paksa belakon.akibatnya?ni je gamba muka tak penat.

dah pengantin nak basi pon masih upload gambar kahwin kan.perasan pengantin baru betul..saya pengantin baru selagi inai masih ada di jari..hohoho~

be with you

*jiwang mode on*

(owh...tak pernah teroff pon rupanya)

I know they wanna come and separate us but they can't do us nothin
Your the one i want and i'm a continue lovin
Cause your considered wify and i'm considered husband
And i'm a always be there for you
And either way you look at it i ain't goin no where for my muffin
Cause she gonna hold it down, cant no body tell her nothin
You got the kind of love that always make a ???? fussin
And that's what gets me closer to you

And no one knows
Why i'm into you
Cause you'll never know what its like to walk in our shoes
And no one know, the things we've been through
Can never measure up to half of what i put you through
That's why we'll break through

And i don't care what they say
I'm gonna be with you
I'm gonna be with you
I wanna be with you

Seems like every day that go by things are gettin harder
Want to be the one that give you the whole enchilada
Cause i know what my baby like, i lean you on that prada
You ain't got to match with the shoes
All about knowing you i'm into doing things to keep her longer
Stickin together forever, watch you grow stronger
That's the way it has to be, everything problem
Keepin it always true

And no one knows
What i'm into you
Cause you'll never know what its like to walk in our shoes
And no one know, the things we've been through
Can never measure up to half of what i put you through
That's why we'll break through

And i don't care what they say
I'm gonna be with you
I'm gonna be with you
I wanna be with you

You are everything in my life see the joy you bring
And ain't no one i compare you to
And i know that you will never walk away from me no matter what
And that's why i plan to do the same thing for you
And i want you to know

And i don't care what they say
I'm gonna be with you
I'm gonna be with you
I wanna be with you
I'm gonna be with you~

by:Akon


"jom g makan, lapar nih tak makan dari pagi," kata salah seorang daripada mereka.

akibat menyesal tak makan banyak masa hari bersanding

en. suami kurus masa ni.haha.bahagia sungguh kamu kawen. =p~

setahun..hanya sekali~

(sila nyanyi ikut melodi lagu raya)

esok adalah hari khamis.16 julai 2009. birthday saya! hoyyeaahh~
happy sangat kah saya? gumbira tetap gembira kerana seperti tajuk diatas(setahun hanya sekali). tapi sedikit sedih kerana:

1)berjauhan dengan en.suami! aiyyo, ni first time nak celebrate birthday sama-sama. dulu-dulu masa bercinta jauh susah nak jumpa. dah kawen pon masih ade halangan.

2)en. suami yang super manis buat surprise, konon nya mahu celebrate birthday saya di langkawi. tiketnya sudah di beli. terpaksa di kensel rancangan itu. kuciwa sungguh.

itu je yang tak best nya.meh kita listkan benda yang best. untuk menggumbirakan hati sendiri.

1) esok ibunda dan ayahanda datang sini. tentunya dengan syahir sekali..uhh..tak sabar sungguh nak tunggu petang esok.

2) macam tau-tau esok birthday saya, ibumertuaku suruh berehat sehari makan ubat malam ni. dia bagi kebenaran makan durian. hehe. dari petang sampai malam saya dah telan dua bijik durian. hidup biar sedap~

3) esok hari kamis, jadi lusa hari jumaat. masa untuk pulang ke pangkuan en.suami.

4) en.suami asyik wish birthday dari petang tadi. (senang je nak buat saya happy kan =P~)

5) di kurniakan kesihatan yang sihat walafiat. belom sampai kl otak dah merancang-rancang mauk berjalan-jalan membeli benda yang di hajati.

wish list a.k.a hint untuk yang berkenaan

1)sebagai student utp yang sejati dan normal. internet adalah sangat penting dalam kehidupan seharian. apa gunanya ada broadband tanpa latop? latop kesayangan saya sudah jahanam kerana kesilapan sendiri. saya masih mahu membaiki latop itu kalau cost pembaik pulih kurang dari seratus. kalau lebih, mauk latop baru! yang murah. yang cantik.yang kecik.yang kita tengok dalam paper itu hari.*wink*wink*

2)saya nak kemre macam kerel...(buat muka kesian sambil air liur meleh-leleh)

waduh-waduh..dua barang di atas, saya dapat salah satu pon takpe. tapi kalau la dapat dua-dua, saya doakan si pemberi mencurah-curah rezekinya kelak..allah selamat kan kamu~ hehe

3) untuk terapi diri dan hadiah untuk diri sendiri. mahu membeli kasut yang dilihat kat midvalley hari tuh. masa keluar dengan lin dan aisha masih pregnant. hasrat terpaksa di matikan kerana fikir lagi lapan bulan selepas itu baru boleh pakai. sedikit tinggi. tidak sesuai untuk wanita mengandung.nanti balik kl, mau terus beli..tak kira..tak kira..



tiga saja..tak banyak~

Tuesday 14 July 2009

forlax

pernah tak dengar kuku cepat panjang kalau banyak berakbuang air besar? kamu-kamu percaya tak?dulu dengar je. malas nak pikir betul ataupon tidak. sekarang macam sudah terbukti yang ianya benar.

inai di jari saya sangat lah lambat hilang. encik suami dah potong kuku last sisa inai sebulan yang lepas. tapi inai di kuku saya masih bertempek nak tunjuk sangat pengantin baru kononnya. dan apa yang penting dalam cerita ini, en. suami adalah seorang pembuang air besar yang aktif. sama macam rumet saya suatu ketika dahulu. masuk makanan je terus buang.

cemburu tambah jeles betul. saya kalau dapat membuang sekali sehari adalah sangat bersyukur. biasanya 2 hari sekali dan paling kronik 3 hari. sesetengah orang berasa tidak selesa kalau tidak membuang. tapi saya tidak begitu, tiada perasaan dan saya tak sembelit.

kalau saya mengadu kepada ibunda, tiada nasihat laen yang diberikan, banyakkan minum air, makan buah.haih~

orang yang duduk hari-hari dengan saya akan tahu saya peminum air mineral yang tegar. kemana-mana harus ditemani air. keputusannya saya akan mencari toilet di mana sahaja saya pergi.untuk membuang.air kecik.buah.saya juga penggemar buah. wajib makan. dan dari zaman muda-mudi lagi kalau ke pasar malam memang buah yang akan dicari. sampai lah sekarang.zaman sudah sedikit tua.

urhh..hari ini saya marah. sebab saya sembelit. lagi. kali kedua!

berbalik kepada tajuk entri. forlax adalah ubat sembelit saya. 4 hari selepas buat d&c saya sembelit kronik.cukup disitu sahaja penerangan.kronik. pergi jumpa doctor. ubat d&c menyebabkan salur pencernaan lambat bergerak. di campur dengan saya tidak makan sayur dan buah. dicampur dengan kurang minum air sebab kalau banyak minum saket perut.

forlax ni sedap. ala-ala lime juice gitu. minum dua kali sehari tidak menjadi masalah langsung. daripada menelan pati haruan sehari sekali macam kene telan racun.seksa.azab.tak sedap. tapi malang nya, cirit la pulek.

sebagai seorang yang jarang merasa nikmat buang air besar. saya suka cirit. along saya selalu cirit kalau musim raya. saya akan makan tapai dengan timun cina dan air gas dengan harapan saya juga akan cirit. malang nya perut saya memang tak makan saman. cirit tak pernah belaku. tapi dalam keadaan sekarang, dengan saket dan perut berbarut segale, nak bergerak pon susah. apa lagi nak pergi toilet setiap 10 minit. saya tak suka cirit. saya kurangkan macam nasihat puan dokter.juga masih cirit. saya berhenti terus. hilang cirit.saya seronot.

tapi semalam saya tak membuang air besar.saya mula risau.dan saya memang patut risau kerana hari ni saya sembelit lagi. boleh la minum forlax yang sedap itu. dan nak cirit pon dah boleh la puan perut. sebab puan farah dah sihat dan kuat.siap kamu puan perut kalau kamu tak cirit. akan saya sumbat kamu dengan macam-macam.

en. suami memang suka berjauhan dengan isteri. sampai dia lupa usia perkahwinan kami dah pon 4 bulan dua tiga hari lepas.

Sunday 12 July 2009

belajar bersyukur

semalam bergayut dengan en. suami, pesanan akhir sebelum kami tidur. dia suruh saya belajar bersyukur.

di saat orang laen berhempas pulas mencari kerja, terpaksa mengikat perut, bekerja sambilan sementara mencari kerja..saya rilex sahaja cari kerja sambil berblog.

di saat saya saket fizikal dan mental kerana keguguran, ada pasangan bersedih tak pernah rasa mengandung.

di saat rakan yang rata-rata sudah bercareer, saya bersyukur diberi 'rehat' panjang untuk menjaga suami,mengenali suami, melengkapkan diri dengan ilmu akhirat yang selama ini diabaikan kerana sibuk mengejar ilmu dunia, dan merasa macam- macam pengalaman dalam masa 8 bulan.

di saat orang laen bermegah- megah dengan boyfriend hebat mereka, saya ada suami yang sederhana tapi cukup hebat untuk melengkapkan hidup saya.

di saat saya bosan dengan kehidupan berpantang, tapi ada ibu mertua yang jaga saya macam baby dan buat diri rasa disayangi, bapa mertua berusaha mencari makanan fresh dari ladang, adik ipar menjaga dikala ibu mertua bekerja, ibunda dan ayahanda datang melawat dan syahir datang melawak.owh..hidup sungguh baek~

di saat saya merunngut internet slow macam gampang. tapi masih boleh la stakat nak cek email dan mengintai hidup orang laen.

kalau terlebeh bersyukur, nanti saya kurang berusaha untuk mengimprove diri. cam ney?

Monday 6 July 2009

makanan ibu berpantang

kalau di ikutkan Dr. Idris, saya tak payah berpantang pon. tapi orang-orang tua suruh jugak berpantang untuk kesejahteraan masa tua. tapi masa nak balik, Dr Idris sempat pesan,

"jangan berpantang SANGAT."

makna nya harus juga jaga makan, tapi jangan lah sampai makan nasi ngan ikan kering je macam orang zaman dulu-dulu kut. nanti tak cukup zat.

apa yang boleh saya makan sekarang ,ikan selar ,ikan haruan(tapi kat sini kami tak tahu mana nak beli, ganti dengan pati boleh?). dan nasi bubur. nasi keras tak boleh masuk lagi. sebab kalau makan perut jadi saket.

kerana bosan semua benda nak makan kene tanya ibunda dulu, saya telah menggoogle. dan web site ni menarik perhatian saya

antara isi kandungan nya.

ibu berpantang tidak digalakkan makan ikan masin dan ikan kering. boleh menyebabkan darah nifas jadi busuk dan cepat kering. juga boleh menjejaskan kesihatan mental dan fizikal. kalau saya kena makan ikan kering hari-hari memang kesihatan mental akan terjejas.pressure tgk orang makan sedap-sedap kita makan ikan kering.huhuhu

selain daripada itu ibu berpantang juga tidak harus memakan ikan berbisa kerana boleh menyebabkan bentan (sila google bentan itu ape) dan bisa pada pintu rahim. ikan dalam kategori berbisa ni macam ikan pari, ikan parang, bawal hitam, terubuk, sembilang, ikan duri.

ikan yang boleh menyababkan kegatalan juga tidak digalakkan seperti ikan kembung, tamban, cencaru, atau tongkol. Dan semua jenis seafood.

ikan yang baek untuk orang bersalin, seperti diatas, ikan haruan dan ikan yu. wuh! sape nak makan ikan yu?

untuk sayur dan buah-buahan, ibunda melarang saya makan sebarang jenis buah. kerana semua buah adalah 'sejuk'. sayor yang saya makan sekarang adalah lobak merah.sahaja.tak tahu la kalau ada sayo laen.

tapi kita di galakkan makan ulam macam daun pegaga, pucuk mengkudu, ulam raja, daun lemuni hitam, daun kaduk, daun sekentut(haha..buruk nama!), daun cemumar, daun pudina, daun kari, daun bebuas dan daun ruku.

orang tua bijak kan. biasanya orang berpantang di galakkan makan halia, kunit, lengkuas dan pelbagai jenis bahan masakan tu, sebenarnya benda-benda ni mengandungi fiber, zat galian (mineral) dan pelbagai vitamin, termasuklah A, C dan E, bersifat anti oksidan.

kalau ikut ibunda. ayam boleh je makan. tapi kene bahagian dada. daging pon jangan makan yang lemak-lemak. burung puyuh (uh..uh..feveret!) dan burung merpati sangat baek untuk aliran darah.

mahu lebih lanjut?sila ke website berkenaan. banyak jugak ilmu rumah tangga untuk bekalan masa hadapan.

esok kene pulang ke kelantan. mungkin akan online jika ada orang sudi mendermakan latop kerana latop saya sudah jahanam. adik ipar saya yang lagi tua dari saya pernah try guna broadband kat pc rumah tu. tapi tak berjaya. harapan saya sekarang adalah latop ayahanda saya.mintak-mintak dia bagi.jika tidak saya akan bertemankan novel, dan nenek dan atuk mertua yang akan menjenguk sewaktu PIL pegi kerja. dan yang pasti hari-hari makan ikan haruan fresh dari ladang.

babai bangi.babai suami.huhu.

Sunday 5 July 2009

perjalanan turun naek hospital dan klinik

rabu, di hantar en. suami ke ukm. en. suami mahu ke kota kinabalu. petang nya, masa tengok Manjalara dah rasa sengal dan sakit dibahagian *tuutt*. sebelum tido mahu ke toilet. ade discharge kaler koko dan hitam macam awal-awal period. call en. suami, dia suruh ke klinik.naseb baek kawan along, nad tido di rumah along malam tu. dia menghantar ke klinik Az-Zaharah, bangi. kak tuyun yang terbangun dari tido juga mengikut.

doc. Khairul cakap baby dah takde. datang lagi esok buat pemeriksaan. meroyan cll en. suami, ibunda dan msg rakan-rakan.

esoknya, en.suami naek flight pukul 630 pagi. dia sampai kk xsampai 12 jam. dah kene balik. terpaksa tinggalkan kerja. datang jemput saya untuk ke prince court medical centre.

saya nak doc perempuan. tapi tak ade. terpaksa cek ngan doc lelaki. doc. Tan sahkan baby tu memang dah tak ada. mungkin dalam 2 minggu lepas. meroyan jugak. tapi sedikit sahaja. macam dah boleh terima kenyataan. kami nak book untuk buat d&c, penuh!semua di booking! dalam hati 'ramai nye orang keguguran' haha..padahal kat OT tu macam-macam saket ade. paling awal boleh buat hari isnin. call ibunda. dia suruh buat cepat. nanti bahaya jangkitan, kuman, racun, bla.bla.bla. xfaham.

masa buat check-up tu timbang berat. berat 62 kg! turun 3 kg. masa tu tak tahu orang keguguran memang turun berat badan.

kami terpaksa cari hospital laen. susah betul. ramai betul orang saket kat kl ni. lepas tu tuan rumah mintak tolong doc dia kat pantai medical centre. boleh la celah-celah sebab kenal. kami akan jumpa dia esok. pukul 10 pagi. maknanya saya ada sehari saja lagi untuk makan sebelum berpantang.

ade 3 makanan dalam kepala:

1)sup urat keting kat restaurant sup UK, seksyen 7,bangi. (terbaek setakat ni)

yeay, dapat!
2)satay kajang tapi di bangi.

jugak dapat~

3)roti bakar telur manis, mane-mane mamak. tiada gamba disini.makan mase breakfast kat bangsar. roti canai telor en. suami RM 2.50. mahel restoran mahbub ni .

huhu..daripada list saya memang pemakan jalanan..xsusahkan bele i? ;p~

hari jumaat, pagi-pagi dah ke bangsar. jalan pagi-pagi masa wiken sangat menarik. tak ada kereta sangat.udara sangat segar. (segar la sangat)

masa kapel banyak pose sebegini. ni first time amik gamba sebegini selepas kawen.

kami breakfast kat bangsar.lepas makan jumpa doc. Idris. scan lagih. bosan. sebenarnye tanak tengok baby. nanti sedih tengok baby yang tak gerak.dasyat baby faris, sampai pagi tu dia tetap utuh dalam kantung yang melekat di dinding rahim. macam normal. tak jatuh pon. cuma tak gerak dan tiada degupan jantung.kali ni tak meroyan. ade satu kapel, wife nya menangis lepas jumpa doc. kami assume dia pon keguguran.hihi..suke hati sajor mengassume ;p

pukul 11 masuk wad.doctor suruh berehat.tapi saya tak penat. jadi saya menggedik.lagi.

terbajet ayu la pulak kan

kami lagi~

loh..ade lagi??!!
en. suami cakap' jangan hepi sangat, nanti hidung kembang'

pukul 3, dah kene siap-siap
3.30 petang,saya ready!

untuk tidak menyedarkan saya, doc inject saya 3 kali. tak saket pon. saya penderma darah tegar. tapi kali ke 3 tu, sengal sampai ke lengan. lalu tak ingat apa-apa.

sedar bila nurse sentuh bahu, perut rasa saket. kat 'tuuuttt' rasa sengal. dalam hati. mungkin ubat untuk besarkan lubang cervik. ingat kan tak buat D&C lagi.pandang atas. eh? lampu dah bukan lampu OT.dah siap. senangnya. tak rasa apa-apa.

lepas masuk wad balik, perut makin saket. lepas 2,3 jam dah tak saket sangat. macam period pain jer.malam tu MIL tunggu kat hospital.

hari sabtu, doc. idris datang. walaupon dr. idris ni lelaki, tapi tak rasa malu pon dia cek.huhu

alhamdulillah..saya sihat.takde pape.jom balik~ suasana hospital dan makanan hospital menyebabkan saya bertambah saket.

lepas doc. keluar, cuba untuk berjalan dan mandi dengan bantuan suami. baru la tak rasa macam orang saket. rasa macam dah boleh nak melompat-lompat. sungguh fresh~
hei, orang saket pon nak cantek ok?
walaupon berkaen batik!
babai hospital, saya mau pulang ke syurga sayadan kamu, saya syukur dapat suami hebat macam kamu

biasanya kalau suami kemana-mana, harus la ade coklat sebagai buah tangan. tapi kali ni tak sempat nak beli pon. so, dia simpan ferrero rocher dari flight untuk saya. dah makan dua bijik. simpan untuk suami sebijik.tapi dia tak makan. masih ada dalam kereta. mana boleh tahan dengan coklat ini. merayu-rayu untuk makan.suami benarkan.jadi, dengan rasminya saya telah melanggar pantang masa 1st day berpantang. hohoho

tamat satu cerita. saya akan pulang ke kota baru selasa ini. berpantang.dengan tegas.untuk kebahagiaan masa hadapan~

miscarriage and D&C

hello..hari ni saya nak mengajar tentang miscarriage dan DnC. kamu boleh google je sebanarnya. tapi sebelom ni tak pernah amik tahu.bila dah kene baru la terhegeh-hegeh. ni saya nak share dengan kawan-kawan, boleh di jadikan panduan dimasa hadapan.baca tau!

sumber: sini <<<---baru pandai buat bende ni!ok.noobs

miscarriage

Spontaneous abortion (SAB), or miscarriage, is the term used for a pregnancy that ends on it's own, within the first 20 weeks of gestation. Miscarriage is the most common type of pregnancy loss, according to the American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG). Studies reveal that anywhere from 10-25% of all clinically recognized pregnancies will end in miscarriage.(ini doc ade cakap, kalau pegi mane-mane pon,percentage ni tetap sama. ia tak dapat di jelaskan. dan saya ditakdir kan berada dalam kelompok kecil ini)

Most miscarriages occur during the first 13 weeks of pregnancy. Pregnancy can be such an exciting time, but with the great number of recognized miscarriages that occur, it is beneficial to be informed about miscarriage, in the unfortunate event that you find yourself or someone you know faced with one.

Why do miscarriages occur?

The reason for miscarriage is varied, and most often the cause cannot be identified. During the first trimester, the most common cause of miscarriage is chromosomal abnormality - meaning that something is not correct with the baby's chromosomes. Most chromosomal abnormalities are the cause of a faulty egg or sperm cell, or are due to a problem at the time that the zygote went through the division process. Other causes for miscarriage include (but are not limited to):

* Hormonal problems, infections or maternal health problems
* Lifestyle (i.e. smoking, drug use, malnutrition, excessive caffeine and exposure to radiation or toxic substances)
* Implantation of the egg into the uterine lining does not occur properly
* Maternal age
* Maternal trauma

erm dengan kata laen, itu semua kerja allah. allah tahu ape yang terbaek untuk kite

What are the Warning signs of Miscarriage:

If you experience any or all of these symptoms, it is important to contact your doctor or a medical facility to evaluate if you could be having a miscarriage:

* Mild to severe back pain (often worse than normal menstrual cramps)
* Weight loss
* White-pink mucus
* True contractions (very painful happening every 5-20 minutes)
* Brown or bright red bleeding with or without cramps (20-30% of all pregnancies can experience some bleeding in early pregnancy, with about 50% of those resulting in normal pregnancies)
* Tissue with clot like material passing from the vagina
* Sudden decrease in signs of pregnancy

semua tu saya alami. jahil gile tak tahu mase tuh! tapi sekarang dah tahu. kamu pon tahu kan?

procedure lepas saya miscarraged ni doktor cakap d&c. masa dengar tuh terpikir. natam ape la d&c ni? doctor cakap die akan bagi saya ubat untuk besarkan cervik saya, dan masukkan tiub. disebabkan saya masih belum pernah beranak. haruslah menunggu lama cerviks itu untuk membesar.

What is a D&C procedure?

D&C, also known as dilation and curettage, is a surgical procedure often performed after a first trimester miscarriage. Dilation means to open up the cervix; curettage means to remove the contents of the uterus. Curettage may be performed by scraping the uterine wall with a curette instrument or by a suction curettage (also called vacuum aspiration), using a vacuum-type instrument.

Is a D&C necessary after a miscarriage?

About 50% of women who miscarry do not undergo a D&C procedure. Women can safely miscarry on their own, with few problems in pregnancies that end before 10 weeks. After 10 weeks, the miscarriage is more likely to be incomplete, requiring a D&C procedure to be performed. Choosing whether to miscarry naturally (called expectant management) or to have a D&C procedure is often a personal choice, best decided after talking with your health care provider.

Some women feel comfort in going through a miscarriage in their own home, trusting their own body to do what it needs to. Some see this as a vital part of the healing process, eliminating the question of “what if?” about the health of the pregnancy. There are also many women who miscarry who have a history of gynecological problems and don’t want to risk the possibility of any more complications occurring from having a D&C procedure done. For most first trimester miscarriages, expectant management should be a viable option.

For some women, the emotional toll of waiting to miscarry naturally is just too unpredictable and too much to handle in an already challenging time. Healing for them may only start once the D&C procedure is done. A D&C may be recommended for women who miscarry later than 10-12 weeks, have had any type of complications, or have any medical conditions in which emergency care could be needed.

How is a D&C procedure done?

A D&C procedure may be done as an outpatient or inpatient procedure in a hospital or other type of surgical center. A sedative is usually given first to help you relax. Most often, general anesthesia is used, but IV anesthesia or paracervical anesthesia may also be used. You should be prepared to have someone drive you home after the procedure if general or IV anesthesia is used.

1) You may receive antibiotics intravenously or orally to help prevent infection.

2) The cervix is examined to evaluate if it is open or not. If the cervix is closed, dilators
(narrow instruments in varying sizes) will be inserted to open the cervix to allow the surgical instruments to pass through. A speculum will be placed to keep the cervix open.

3) The vacuum aspiration (also called suction curettage) procedure uses a plastic cannula (a flexible tube) attached to a suction device to remove the contents of the uterus. The cannula is approximately the diameter in millimeters as the number of weeks gestation the pregnancy is. For example, a 7mm cannula would be used for a pregnancy that is 7 weeks gestation. The use of a curette (sharp edged loop) to scrape the lining of the uterus may also be used, but is often not necessary.saya rasa saya yang ni la kan.rasa ngilu je bila baca balik.

4) The tissue removed during the procedure may be sent off to the pathology lab for testing.

5) Once the health care provider has seen that the uterus has firmed up and that the bleeding has stopped or is minimal, the speculum will be removed and you will be sent to recovery.

What are the possible risks and complications of a D&C procedure?

* Risks associated with anesthesia such as adverse reaction to medication and breathing problems
* Hemorrhage or heavy bleeding
* Infection in the uterus or other pelvic organs
* Perforation or puncture to the uterus
* Laceration or weakening of the cervix
* Scarring of the uterus or cervix, which may require further treatment
* Incomplete procedure which requires another procedure to be performed

What to expect after the D&C Procedure:

Most women are discharged from the surgical center or hospital within a few hours of the procedure. If there are complications or you have other medical conditions, you may be kept longer. You will more than likely be given an antibiotic to help prevent infection and possibly some pain medication to help with the initial cramping after the procedure. Things to know about taking care of yourself at home:

* Most women can return to normal activities within a few days, and some feel good enough to return to normal non strenuous activity within 24 hours.
* You may experience some painful cramping initially, but this should not last longer than 24 hours.
* Light cramping and bleeding can be expected from a few days to up to 2 weeks. Ibuprofen is usually suggested for treating cramps.
* You should not insert anything into the vaginal area, including douche and sexual intercourse, for at least 2 weeks or until the bleeding stops. (Your health care provider should give you specific instruction for when intercourse can resume.) hahaha..en. suami kene puasa.dan saya rasa lebih dr 2 minggu. macam dah sedikit takut. trauma kah?
* Tampons should not be used until you start your next regular period, which could be anywhere from 2-6 weeks after the D&C procedure.
* It will be unknown when ovulation will return, so once sexual intercourse is allowed, you should use a method of contraception until your health care provider says it is okay to try to get pregnant again.
* Make sure to attend your follow up appointment.

Most women experience few complications after a D&C procedure, but you should be aware of things that could signal a possible problem. Your health care provider should give you specific instructions on what you should expect, but you should contact them as soon as possible if you experience:

* Dizziness or fainting
* Prolonged bleeding (over 2 weeks)
* Prolonged cramping (over 2 weeks)
* Bleeding more than a menstrual period, or filling more than a pad an hour
* Severe or increased pain
* Fever over 100.4 °F or chills
* Foul smelling discharge

saya sehat seperti sedia kala. saya kuat kan! takde pon tanda2 di atas. syukur alhamdulillah!

biasanya orang miscarriaged akan mengelak buat D&C ni. ada mitos yang saya dengar lepas buat boleh mengurangkan chance nak pregnant. saya takut nak buat. ibunda cakap tak. itu kepercayaan orang kampung.huhu.ok.saya lagi kampung dari ibunda nampaknya.

Saturday 4 July 2009

terima kasih suami

tamparan ini mula-mula macam sangat berat. saya tak sure boleh bangun semula. hilang keyakinan diri. hilang kegembiraan.

tak sangka, dalam masa 5 hari saya dah pulih fizikal (luaran la) dan mental. semuanya atas bantuan family dan kawan-kawan.

dan juga suami tersayang. mesti la kan. walaupon saya tahu. tamparan itu kamu rasa same hebat, ataupon mungkin lebih. kehilangan zuriat, isteri saket, dan penat kene kerje lebih ;p

lepas buat DnC, perut sangat cramp, macam kene hiris dengan pisau. saya menangis masa tu. tak tahan saket. tapi masa tu macam kurang waras sedar sepenuhnya. kiss suami dan usapan di kepala (walaupon saket di perut) dapat mengurangkan saket.


chef yang gagah lagi seksi.hehe

ni menu saya malam ni. my lovely en. suami yang masakkan

habes!!sedap tau~

kepada en. suami. terima kasih di atas sokongan dan bertahan dengan emo-an. nanti kamu saket saye jage kamu ye. lagi dua bulan kita buat anak laen ek.nanti ade la rezeki laen ek

Thursday 2 July 2009

kosong

baby,mama dah bukan wanita pregnant. mama wanita yang bawak baby yang dah tak bernyawa sejak 2 minggu lepas dalam rahim. kalau kamu masih tak nak keluar by esok, esok mama kene g cek lagi dan buat tindakan seterusnya. tolong la keluar dengan normal baby. supaya mama tak sakit sangat

mama keliru.kalau kamu dah takde dengupan jantung sepatutnya dua minggu lepas kenape last week kamu gerak2 lagi?kenape doctor tu cakap kamu ok jer?

faris/farisya.name simple yang kami pilih untuk kamu. tak ade rezeki nak tengok kamu besar. mungkin ada sebab.

doctor cakap bukan sebab bende mama buat ataupon bukan sebab benda yang mama tak buat.bukan sebab bende mama makan ataupon sebab benda yang mama tak makan.doctor cakap mungkin kamu ade kecacatan yang menyebabkan kamu tak mampu bertahan untuk membesar. mungkin ada hikmah disebalik kejadian. mungkin mungkin mungkin
ayat tu memang mama dah biasa dengar. dan memang bende yang selalu mama takut.

semalam mama tak leh tido.tak saba nak tunggu pagi. tunggu papa kamu bawa mama gi check up tempat laen.dan mengharap doctor tu salah. mama nak kamu hidup. semalam mama teringat balik ayat-ayat perbualan mama dan papa masa kami happy bila tahu kamu ada dalam perut mama.ayat ni macam di record. di rewind dan di play. berulang-ulang

'u rase baby ni laki ke perempuan'
'taktau lah, tapi i rase baby ni pompuan.sebab i nak baby laki. biasanya i tak dapat ape yang i nak.'

mama nak kamu membesar dan jadi bayi yang sihat.takpelah.mama happy sekurang-kurang nya mama ade peluang untuk rasa pengalaman mengandungkan kamu. kamu baby yang baek. tak pernah bagi mama masalah. mama tiada alahan pon. mungkin kamu tahu kamu tak lama. kamu nak pengalaman baek je letak kat mama.pengalaman mengandungkan kamu sangat bermakna.

semalam mama sedih. papa sangat sedih. mama sedih sebab papa sedih. tapi hari ni mama macam dah boleh terima untuk lepaskan kamu. dah takdir kita kan baby.

darah macam keluar banyak sikit petang ni.mungkin kamu dah bersedia nak berpisah ngan mama.mama dan papa sayang kamu. sangat-sangat