Friday 20 February 2009

fisioterapi hospital tanah merah

hari kamis lepas saya mengikut rombongan kelas syahir ke unit fisioterapi hospital tanah merah..

budak ini cuba untuk menjadi cute




khusyuk mendengar ceramah la konon nye..

budak ni tumpuan die sekejap sajor..selepas tu die kembali mengganas(tgk syahir yang gangster, mane nak pakai baju yang tulis pendidikan khas..)


dan ini aksi-aksi kami di taman mainan..

cuba untuk mengajar


ini adik saya, anak cikgu mansor yang ke 4..ponteng sekolah kerana jumpe doktor..

sekian.

lagi 18 hari mau ke hari itu..hari-hari saya tengok kelendar.baru saya faham perasaan aisha tgk kelendar

Tuesday 17 February 2009

masak-masak

tiada apa yang berlaku semenjak dua menjak ini..hanyalah perkara rutin seorang bibik dan juge driver.izinkan saya menempek ape yang saya makan dan saya maen masak-masak di dapor.









kite mulakan dengan PULUT DURIAN

pulut ini ditanak biasa dimakan dengan santan yang dimasak dengan garam.untuk rasa manis boleh tambah gula melaka atau pon gula.durian di sponser oleh bakal datuk mertua..heheh




seterusnya AYAM BAKAR DENGAN REMPAH SATEY


bahan-bahan yang diperlukan

1/2 ekor ayam

1 sudu kecik ketumbar

1 sudu kecik jintan manis

1 sudu kecik jintan puteh

4 ulas bawang putih

2 ulas bawang merah

seinci halia
seinci lengkuas

3 batang serai
3 susu kecil serbuk kunyit

blend semua bahan diatas.tambah madu,gula dan garam secukup rasa.perap ayam seketika


seterusnya AYAM GORENG BEREMPAH 1st time buat

bahan-bahan yang diperlukan

1/2 ekor ayam
1 sudu kecik ketumbar
1 sudu kecik jintan manis
1 sudu kecik jintan puteh
seinci halia
seinci lengkuas
4 ulas bawang puteh
2 ulas bawang merah
4 sudu kecil serbuk kari
1sudu besar tepung gandum

bahan diatas kecuali gandum diblend, lumur pada ayam, tabah garam gula dan tepung gandum, diperap dan digoreng dengan minyak yang banyak



seterusnya lagi IKAN PERCIK juge 1st time buat
6 ekor ikan kembung
2 cawan santan
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang puteh
sedikit halia
4 batang serai
blend santan dengan rempah ratus, masak diatasa sampai pekat.tambah garam dan gula..saya suka percik ni rasa manis, jadi saya lebihkan gula. semasa membakar ikan, letak sedikit santan yang dimasak ini pada ikan. lebih tu di curah ke atas ikan selepas masak.





ini adalah CENCARU SUMBAT yang entah berapa kali buat
bahan yang diperlukan
3 ekor ikan cencaru
4 biji cili kering
1 biji cili padi
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang puteh
2 batang serai
sedikit asam jawa
garam dan gula secukup rasa

tumbuk semua rempah, sumbat ikan cencaru uang di belah dua, lalu digoreng




dan akhir sekali KARI TERUNG yang juga di buat untuk entah kali ke berapa


bahan-bahan nya

4 ulas bawang merah (dihiris)

5 ulas bawang puteh (dihiris)
2 bili cili kering (di tumbuk)


tumis bahan diatas dengan rempah menumis, dan daun kari.setelah wangi masukkan sepeket kecik rempah kari yang dibancuh dengan air..tumis sehingga pecah minyak

selepas itu masukkan se kg terung(potong ikut selere anda), biarkan empuk sedikit, masukkkan asam jawa, 3 cawan santan santan,garam dan gula.

/me mengumumkan lagi 23 hari ke hari itu!

Saturday 14 February 2009

drama tangisan bakal pengatin. episod:madoh

saya tak tau ape 'madoh' dalam bahasa malaysia baku..tapi perkataan ini merujuk kepada perbuatan atau aktiviti yang dilakukan oleh tuan rumah untuk menjemput tetamu datang kenduri..biasanya(setakat yang saya nampak) aktiviti ini dilakukan oleh ibu bapa pengantin. pengantin juga biasanya melakukan aktiviti ini, tapi hanya kepada sahabat handai atau pon ibu atau bapa saudara terdekat.

tetapi tidak bagi saya..semenjak dua menjak ini, inilah aktiviti saya dan bonda saya di kala free.menurut bonda, dia malu untuk pergi dari rumah ke rumah sebab ini lah pengalaman pertama bonda. yelah saya anak pertama yang kawen kan. tetapi terpaksa membuang perasaan malu itu.lagi pon kami hanya menjemput saudara mara sahaja.

saya mengeluh(di dalam hati)
owh bonda, kalau bonda malu, lagi-lagi la anak bonda ini.madoh untuk kawen sendiri???!!! perasaan menjawap soalan-soalan orang kampung?ada soalan biasa, ada juge soalan sensitif bagi saya, ada jua soalan yang menyebabkan saya rasa saya seorang yag tak sabar or gatal nak kawen.tapi hanya mampu sengeh..dalam hati siapa yang tau..

tapi saya dah cakap dengan ayahanda dan bonda, saya hanya sanggup madoh untuk saudara-mara yang dekat-dekat sahaja..walaupon stakat yang saya pergi ni xde pon yang saya kenal..tapi mereka masih kenal saya..kalau semua orang saya yang pergi, ini sudah melampau! saya buat mogok lapar atau mogok tido.

kadang-kadang saya marah,(ataupon jeles) bila semua persiapan kahwen en. bakal suami dibuat oleh parents nya sahaja..dia hanya pergi kursus kahwen dan setelkan permohonan kawin sahaja. owh dan juga membeli barang-barang hantaran. di sebabkan saya jeleskan die, saya memaksa die menolong saya buat persiapan saya di kl hari tu..persiapan dia semua dibuat oleh bakal ibu mertuaku..senang nya kamuuuu!

hurmm..mungkin sebab die kerja dan saya menganggur..tapi kamu tau tak kerja bibik dan driver ni sangat penat bagi orang yang tak suka mengemas seperti saya??

sekian

ini adalah entry meluahkan perasaan..ye, saya mengeluh..tapi saya ikhlas meringankan beban ibubapa saya..lagipon untuk diri sendiri juge

Friday 13 February 2009

valentine's day

(kamu boleh abaikan post mengarut ini..serius)

hari ni hari kekasih...walaupon saye dan en bakal suami berkasih sayang, tarikh ini tidak la bermakna bagi kami..kami tidak pernah meraikan hari kekasih..tak baek kata die

tak pelah masih banyak hari-hari laen yang kami boleh sambut bersama-sama. hari kami mula berkapel? percaya atau tidak kami tiada tarikh itu..bagi saya 13/6 tapi saya pon tidak yakin..lupe tarikh itu, kerana sebenarnya tarikh itu kami bergaduh..buat ape celebrate tarikh yang tidak pasti.teruk kah? adakah kami tidak sweet sebagai pasangan berkasih sayang?

tarikh tunang? kami tidak bertunang! tarikh merisik? hurmm..berape ari bulan ek..saye sudah lupe..hahaha

birthday masing-masing ada kan..apa susah..malang nya sebab percintaan jarak jauh(walaupon hanya 3 jam perjalanan) ataupon kami panggil PJJ kami xpernah meraikan bersama-sama..mungkin dah lama kami berkasih sayang(tapi tak la dapat menandingi along saya dan azlin) tapi peristiwa kami berkasih sayang sangat sedikit..saya salah kan PJJ.

saya tak suka mase deting tgk muvie..membazir masa bagi saya..saya suka makan-makan dan lepak..saya tak pernah busan..jalan-jalan kat mall ok la jugek, tapi saya kurang gemar kerana faktor kasut yang tinggi, boleh membawa kepada kemelecetan jika berjalan berlebih lebihan dan kalau saya merungut penat or saket kaki boleh membawa kepada bebelan, baeklah kami duduk-duduk je usha aweks..itu lagi menarik..ye, kami ada hobi yang sama..saya suke mengusha aweks, en bakal suami? itu lumrah lelaki

naseb baek saya berinternship dengan dia...kami deting sampai busan..deting sampai dah tak ade lagi tempat makan yang kami tak pergi(tolak kedai yang jual sup kaki b*bi la kan)..tapi paling saya suka bercanda ditepi pantai..kami tak bercakap pon..dua-dua memandang laut, melayan perasaan, kalau ada majalah saya baca majalah, potong kuku di tepi pantai, mengusha awek lagi, sesungguhnya kami pasangan yang membuang masa, agak-agak dah lewat kami pon pulang..

lagi 26 hari nak ke tarikh 13/3..banyak lagi aktiviti pasangan kekasih yang kami belum buat..lepas kawen pon kekasih lagi kan..=)

saya sangat ingin ke zoo dengan en bakal suami..hahaha

Tuesday 10 February 2009

bersama along

weekend hari tu busan saya menjadi bibik hilang dengan kepulangan along..kalau la kl tu dekat mau saya suruh die pulang tiap-tiap minggu..seperti biasa kalau along ade, saye tidak la berfungsi sebagai bibik lagi..kerje saye hanyala menqada tidur-tidur siang saya yang sudah lama saya tinggalkan..hoyaeahh~ramai nye pengiring syahir ke sekolah

berseronok dipagi hari sementara menunggu perhimpunan pagi habes..



bila kami bersama, kami suka mencuba resepi-resepi baru..kali ini kami cube masak pau..resepi pau saye amik dari mingguan wanita, inti nya dari mesra.net



*****pau*****



1 kg tepung gandum



1/2 cawan gula



1/2 cawan susu pekat



1/2 cawan minyak



1 cawan air



1 sudu teh garam


35 gram yis(campor dengan 1 mug air suam,sedikit gula supaya yis naek)


1 sudu teh baking powder


cara2


campur semua bahan-bahan diatas sehingga jadi doh lembut dan kenyal.pastu tutup ngan tuala lembap dan biarkan die kembang..(doh saye ni mengembang 3 kali anda!sangat terkejut)




*****inti*****


5 biji potato(rebus)


sebatang lobak merah(rebus)


2 ulas bawang puteh


sebiji bawang besar


serbuk kari 3-4 sudu


garam dan gula secukup rase


cara2


tumis bawang putih dan besar.masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan air.tunggu sehingga pecah minyak, pastu masukkan potato dan carrot..jangan lupe garam dan gula..(saya suka pau kari pedas dan manis, jadi saye lebihkan gula)


sebelum kukus, biarkan pau ni selama 20 minit setelah dibentuk..


siap~


boleh la untuk cubaan pertama kan?


shahir tak makan pau, jadi dengan menggunakan doh pau ni saya buat donat express..jadi bentuk nye tidak menrik sangat..bonda cakap doh pau dan doh donat same saje


hohoho..29 hari sajor lagi! mengapa masih tidak nebes?

Monday 9 February 2009

JOM KAWEN ESOK!!!!

watak utama cerita ini


YEAY! saye dah boleh kawen..sudah dapat itu surat kebenaran berkahwin..sudah setel pasal undang-undang berkahwen ni..kalau dulu saye merungut pasal buat clearance kat utp sangat leceh kan sekarang saya rase itu latihan untuk mintak kebenaran berkahwen kut..cumenye berbeza dari segi pakaian..hehe..untuk buat persiapan berkawen haruslah saye memakai baju kurung..







lagi 30 hari saye akan jadi isteri orang..jadi mak orang tak tau lagi..ikut rezeki bak kate encik bakal suami..persiapan kahwin saya?alhamdulillah..setakat ni bende-bende penting sudah la di buat..lagi pon majlis kecik sahaja dan saya menganggur banyak mase kat rumah jadi perjalanan persiapan kahwen saye ni agak lancar..





apa yang saya perlu dan sudah dibuat?





**persiapan diri**


spa

blom


urut-urut

blom lagi


facial

masih belom





**persiapan pengantin**


baju akad nikah

dah tempah..kene pegi try 2/3..tudung xbeli lagi..veil disponser oleh kak page


baju sanding

tak pilih pon lagi..baju ade akhir bulan 2 xpon awal bulan 3..


baju bertandang
juge sudah ditempah..juge try 2/3..tudung takde lagi



hantaran

stakat ni dah siap 7 hantaran..semua dah dibeli kecuali makanan..alas dulang hantaran disediakan oleh aisha =)






**persiapan rumah**



siapkan rumah

sangat banyak lagi xsiap..cat rumah pon belom..bilik lagi lah!



pelamin

sudah pilih!

bilik pengantin

juge sudah dipilih!


khemah tetamu

sudah book

khemah pengantin

masih dalam dilema



makanan

disediakan oleh saudara mara..yeay! nenek saudara saye ni 'jong dapo' atau pon tukang masak kalau kenduri kampung saye..saye mengimpikan perkahwinan ala-ala kampng zaman dulu..saudara bergotong royong mase kenduri dan makan berhidang..tapi makan berhidang sangat lah tidak sesuai untuk zaman sekarang..memerlukan tenaga kerje yang ramai.tapi makanan-makanan ikut ape yang saye suke dan di sediakan oleh makcik-makcik dan nenek saudara saya..saye sangat seronot kerana bukan catering!


siso/cenderahati tetamu

makanan blom di tempah lagi



ouh..ape yang penting mase hari bahagia nanti adalah family dan kawan-kawan, family saya tak ramai perempuan.malahan saya tiada sepupu sebaya ataupon tua dari saya(perempuan). naseb baek ade kakak saya,mak sepupu dan rakan-rakan saya..suara gadis sangatlah di perlu kan di majlis kenduri kahwen..supaya meriah dan tidak tertukar dengan kenduri arwah. dan itu bakat hebat kawan-kawan saya..:)


macam banyak bende je belom di setelkan..kad pon masih belum di pos..




















Saturday 7 February 2009

Surat jejaka kaya buat gadis cantik berhajat besar

saye jumpe artikel menarik semalam..saye baca dari majalah mingguan wanita keluaran 30 jan-5 feb 2009,dalam ruangan menguruskan kewangan..



sebelum saye bagi kamu baca surat jejaka, haruslah kamu baca surat gadis dulu..



Surat dari gadis cantik berhajat tinggi



"apa yang saya bakal ceritakan ini tulus dan ikhlas. saya akan berusia genap 22 sebulan lagi. saya sangat cantik, bergaya dan bercita rasa tinggi. saya ingin bernikah dengan jejaka yang memiliki pendapatan sekitar RM 500 000. anda boleh bilang saya gila harta, tetapi seseorang dengan pendapatan tahunan RM 1 juta pun mungkin tidak cukup melawan inflasi dalam masa sepuluh tahun akan datang.



permintaan saya tidak terlalu tinggi. apakah ada orang di luar sana akan memiliki pendapatan tahunan RM500 ribu? jika ada apakah anda sudah bernikah? kalau belum apa yang harus saya lakukan agar dapat menikahi orang seperti anda? diantara orang yang pernah saya inginkan, paling tinggi hanya berpendapatan RM 250 ribu.mungkin ini had tertinggi saya.



saya disisni inginmenanyakan beberapahal penting:


1. dimanakah jejaka yang bujang dan kaya biasanya berkumpul untuk bergurausenda?

2. kumpulan mana seharusnya menjadi sasaran saya?

3. kenapa isteri orang kaya biasanya berwajah biasa sahaja.

4. bagaimanakah cara mereka menentukan yang mana satu calon isteri dan yang mana satu cuma setakat teman wanita.



( hasrat saya sekarang ialah untuk menikah kalau boleh sebagai isteri pertamadan terakhir)





okeh..sekarang bace jawapan dari JEJAKA KAYA



sungguh menarik surat Cik. kalau dibuat kaji selidik pasti banyak gadis diluar sana yang mempunyai pertanyaan yang sama dengan anda. izinkan saya menjawab pertanyaan anda atas dasar kelayakan saya sebagai seorang pelabur profesional yang memiliki pendapatan lebih dari RM 500 ribu yang tentunya sesuai dengan permintaan anda. mudah mudahan orang laen tidak menganggap saya membuang masa menjawab pertanyaan ini.

dari sudut pandangan bisnes, menikahi and adalah keputusan yang tidak masuk akal. jawapan saya mungkin menyakitkan hati tetapi sangatmudah penjelasannya. kita ketepikan perinciannya dahulu, dalam bahasa bisnes anda ingin menukar 'kecantikan' dengan 'wang'. oarang X menawarkan kecantikan sedangkan orang Y menawarkan wang, satu urusan niaga yang adil.

tapi masalahnya kecantikan anda pasti akan pudar sedangkan wang saya tidak akan pergi ke mana-mana tanpa alasan yang jelas. faktanya, pendapatan saya boleh bertambah dari tahun ke tahun sedangkan anda pasti tidak akan bertambah cantik bila masa bertambah . oleh itu dari sudut pandang ekonomi, saya adalah aset yang sedang meningkat walhal anda adalah seorang aset yang sedang menyusut nilainya. malahan ikut ahli akauntan bukan sekadar penyusunan normal,tapi secara eksponan. jika benar hanya punya aset itu, nilai anda akan menghampiri sifar, 10 tahun ke depan.

dalam istilah yang biasa dipakai di bursa saham, setiap perdagangan memiliki posisi. berpacaran dengan anda juga merupakan posisi perdagangan. jika nilai perdagangan jatuh saya akan menjualnya kerana tidak bijak menyimpan untuk jangka masa panjang seperti pernikahan yang anda inginkan. mungkin kejam kalau saya harus bekata seperti itu, tetapi unuk membuat keputusan yang bija setiap aset susut nilai tinggi harus segere dijual atau disewakan. ketahuila bahawa orang yang berpendapatan RM 500 ribu bukan nya bodoh. saya sanggu bercinta denan anda tetap bukan utuk menikahi dengan anda. saya sarankan ada lupakan mencari petunjuk untuk menikahi jejaka kaya. lagi pula jika anda sanggup belajar selok belok dari orang seperti saya, anda sendiri mampu menjana pendapatan lebih dari RM 500 ribu.kebarangkalian lebih bagus daripada cubaan anda untuk memancing jejaka kaya yang bodoh'.


habes!

saya takde sebab jadi jangan tanya saya mengapa ketika saya membaca artikel ini saya tebayang zakiah(bukan name sebenar..hehe)

Tuesday 3 February 2009

jantung hati manis saye

si budak kecik yang sangat mengada ni adalah jantung hati manis saye..dan tahun ni die dah masuk sekolah rendah mase umo 8 tahun? huhuhu..lambat siket dari budak normal sebab die special kan..mase hari first day die masuk kelas tahap satu dan dua..tapi esok nye cikgu die suruh tukar kan ke kelas tahap 3 dan 4 sebab die dah tahu banyak bende..pandai juge jantung hati manis saye ni! kirenye mase umor 8 tahun..budak ni dah darjah 3 lah kalau budak sekolah biase..


macam mane ibu-ibu excited semase hari 1st day sekolah anak-anak nya..macam tu lah saye.hihu




sebelum pegi sekolah haruslah brekfes sambil tgk katun



ni adalah gaye merayu-rayu tanak pegi sekolah


naek kerete pon kene pujuk okeh!



tanak masuk kelas..haih..budak perempuan yang tgh skodeng tu cute bangat..die hyperactiveyeay! ber jaye masuk kelas...






*********************************************************************************





habes cabaran hari pertama hari kedua bermula..hari ni birthday syahir..sebab tu kot die sangat senang untuk bangun ke sekolah..tapi hari ni die membuli cikgu..die maen air ngan cikgu die..hihi..basa kuyup cikgu..tapi tak kan nak marah kan?


tgk muke hepi die...tapi gamba blurrr
tunggu bonda kat hospitaldie nk tgk fish

suke sangat! gambar bibik mesti ade kan ;P



lagi 5 jumaat saye gadis..bile mau ronggeng dengan rakan-rakan..hidup saye makin bz..=(